Kraków - Warszawa, za biegiem Wisły
d a n e w y j a z d u
417.32 km
0.00 km teren
h
Pr.śr.: km/h
Pr.max:0.00 km/h
Temperatura:20.0
HR max: (%)
HR avg: (%)
Podjazdy: m
Kalorie: kcal
Rower:Zapierdalacz
https://www.alltrails.com/explore/map/map-d1359f9--16?u=m
https://photos.app.goo.gl/uZNCjLqJs1Lpfsxy8
No i gdzie by tu jechać. Od pewnego czasu kołacze mi się w
głowie chytry plan dotarcia nad Morze. Jest jednak pewien problem, z pogodą
mianowicie. Nie chce się ona zgrać, tak żeby w okolicach weekendu
(pt/sb/ndz/pon) przez min. 2 dni z rzędu było ciepło i słonecznie w całym
kraju. Widząc klarującą się mniej więcej prognozę na najbliższe dni - ładnie w
pt/sb (nie dotyczy wybrzeża), w ndz deszcz, biorę na piątek wolne i ruszam z
jakimś lżejszym tematem. Taka Warszawa dłuższą drogą wydaje się być w sam raz
:) Tzn. teraz dopiero zauważyłem że tak ładnie mi się ta trasa ułożyła wzdłuż
Wisły, bo przed wyjazdem plan kończył się na Sandomierzu. A potem się zobaczy.
:). Zapomniałbym – ta trasa to też test nowych kół. Jest mi bardzo wstyd, ale
po 10 zaplecionych własnoręcznie kołach, i ze 100tys. km na nich zrobionych tym
razem kupiłem gotowce… Koła do szosówki, słoneczka, 11rz bębenki, wylajtowane
obręcze itp. itd. to dla mnie jednak za wysokie progi. Ja specjalizuję się w
32/36 szprychach, 3/4 krzyżach, i topornych kołach do MTB/turystyki. A co
kupiłem? Jeden z podstawowych zestawów z Daveo, full DT Swiss, 24/28h, w
najpancerniejszej wersji z limitem 100kg. Wczoraj zrobiłem już 2km rundkę po
osiedlu. Wszystko gra i bucy. I KURRRRRRWAAA TERRRRRRRKOCZEEE. BĘBENEK. No tak,
zapomniałem że wszystkie pro piasty tak mają, i że ludziom się to podobno podoba…
A ja lubię cichutkie Shimano. Zobaczymy co to będzie… Czy dam radę z tym żyć…
Startuję porą dość leniwą, bo dopiero przed 9tą. Nie ma
pośpiechu - cała (deszczowa) niedziela w zapasie na powrót PKP. Raz dwa
przelatuję Bieżanów, Rybitwy, Most Wandy, mijam spalarnię i ląduję na mojej
ulubionej Sandomierce :) Duży ruch na szosie przypomina mi że dziś piątek. Ale
im dalej za miasto tym robi się luźniej, kończą się też remonty/światła, i
jedzie się fajnie. Bardzo lubię te pierwsze kilometry zaraz po opuszczeniu krakowskiej
aglomeracji. Szosa wspina się tu wysoko. I jest piękna panorama: na pierwszym
planie przedzielone miedzami i zagajnikami pola uprawne (żółciutkiego rzepaczku
niestety coraz mniej). Plan drugi to meandrująca nisko, w korycie, pośród
zieleni Wisła. A na planie trzecim – niebieskie grzbiety Beskidów. Te niższe,
ciemniejsze to zapewne Pogórza: Wiśnickie i Rożnowskie. Jaśniejsze, wyższe to
Beskid Wyspowy. Wiele z tych szczytów mam zaliczonych – Mogielica, Łopień,
Jaworz, długo by wymieniać… Są w tabelce obok, na blogu :D Ile to tras, ile
przygód, wspomnień, wylanego potu, ile gleb ;) Wracając na trasę: mijam skąpane
w promieniach Słońca New Brzesko zaraz potem Koszyce, chwila moment, i
opuszczam rodzime województwo, a zaczynam Świętokrzyskie. Szybka fotka w
Opatowcu, a doglądnięcie budowy mostu w New Korczynie to sprawa obowiązkowa. Zresztą
nie ja jeden się tu zatrzymuję żeby popatrzeć. No most fajny, tylko tego promu
trochę żal… Przeprawy promowe to są jednak klimaty. To jest piękny, stały element
pejzażu tych wszystkich wiejskich zadupi. Pierwsza setka zajmuje mi 5h 45min co
jest dla mnie czasem bardzo dobrym. A co z piastą? Tj. bębenkiem? Nie wyrabiam,
to terkotanie jest wkurwiające, dołujące, frustrujące. Grr… Jak to kiedyś na
jakimś forum rowerowym przeczytałem o tego typu piastach: „czy to się podoba
komuś starszemu niż 8-letnie dzieci?!”. Doraźnie, na tą chwilę rozwiązania znalazłem
dwa:
1) non stop pedałować.
2) słuchać radia.
Wybieram to drugie, słuchawki niemal bez przerwy w uszach,
wyjmuję tylko jak lecą reklamy Media Expert ;) (Ciekawe czy tylko ja tak mam?).
A na dłuższą metę, docelowo, wyjścia widzę trzy:
1) Może się wyrobi i będzie ciszej terkotał?
2)Mocniej przesmarować.
3)Wymienić piastę na Shimano.
Pkt 3) to rzecz jasna ostateczność. Liczę na to że połączone
pkt. 1) i 2) załatwią sprawę.
Standardowe zakupy w Połańcu wzbogacam niestandardowo o
lody. Osiek natomiast tonie. Tonie w różowych kwiatach kasztanowców ;) Pioseneczka ;) Zalew Kałuża w Koprzywnicy bez zmian, wody nie przybyło. Km szybko mijają, mijam sady
owocowe Samborca, na horyzoncie majaczy już komin huty szkła w Sandomierzu. Koło
19tej melduję się na miejscu. Oczywistym jest że będąc w Sandomierzu wypada
odwiedzić słynną starówkę, z rynkiem na czele, ale już drugi raz pod rząd mi
się to nie udało. Dwa tygodnie temu jakoś bardziej zainteresowałem się
bulwarami. Tym razem zaś źle skręciłem i wjechałem nie na to wzgórze co trzeba.
Zamiast rynku znalazłem za to Biedronkę, w której zrobiłem tanie zakupy. (Nie
boję się zakupów w trochę większych sklepach, odkąd wożę ze sobą 2,5kg Oxforda
;) ). Koniec końców z tego pięknego miasteczka wyjeżdżam z dwoma tylko
zdjęciami: wzgórza zamkowego, i losowego ronda, z wielkimi donicami pośrodku. Nie
chce mi się już zawracać, wskakuję na Route 777. Właściwie to na Sandomierzu
kończył mi się plan trasy. 777 poleciałem jakoś tak odruchowo, zawsze jak jadę
na Lublin to w nią skręcam. Po paru km zatrzymuję się, i zerkam na GPSa.
Właściwie to droga na Warszawę to tak bardziej DK79, przez Ożarów, Lipsko,
Zwoleń i Kozienice. Ale jak już tak skręciłem to tak jadę, nie będę zmieniał
kursu. Na razie kierunek: Annopol. Prom w Zawichoście pływa tylko do 20tej,
zresztą 2 tyg. temu nim płynąłem. Zapada zmrok, a o tym że zbliżam się do
długachnego mostu świadczą migające czerwonymi lampami pylony linii WN na
Wisłą. To jest taki jeden z uroków jazdy nocą – wypatrywanie wysokich,
migających na czerwono obiektów, które są niczym latarnie morskie. Tak jak
marynarzom dodają otuchy i świadczą o docieraniu do bezpiecznego portu, tak zagubionym
w czeluściach nocy zmęczonym kolarzom mówią że to już, że to już prawie, że
cel, że takie albo inne miasto już niedaleko. Przekraczam mostem Wisłę, i
zarazem granicę województwa – zaczynamy Lubelskie :) Jeśli mam zamiar dotrzeć do
tej Warszawy, to w Annopolu wybór musi być jeden: DW 824. I tak też jadę. W chłodnych
mrokach nocy łykam koleje km lubelskich pustkowi. Józefów nad Wisłą – raczej
dziura, Opole Lub. – nieco większe, ale tez niewyróżniające się miasto. Słynny
Kazimierz Dolny omijam – nie chce mi się nadkładać km. I tak już mało sprawnie
idzie ta jazda. Spać się nie chce (nie pozwala tykający bębenek!), ale sporo
bezsensownych odpoczynków, zamułek. A że noc krótka, szybko wita mnie świt. Niewielka
tych km nocą zrobiłem ;) Jakoś raźniej się teraz jedzie. Wielkie instalacje
przy drodze na pierwszy rzut oka przypominają jakieś anteny HAARP ;) Ale to
chyba tylko stelaże pod groch/fasolę/inne rośliny pnące. Przejeżdżam przez
Janowiec, i kusi trochę drogowskaz na prom. Drżąc o nowiutkie koła tłukę się
kilkaset metrów po betonowych płytach z wielkimi szparami i wystającym
zbrojeniem. Spośród dziwnie nisko i szybko płynących, lecących wręcz nad doliną
mgieł (?!?!) wyłania się ów prom. Ale nie wiem czy to to pływa. Piszą żeby
zatrąbić lub błysnąć światłami jeśli się chce zaokrętować. Yyyy, nieważne,
zawracam, szkoda czasu, i pieniędzy. Jadę za drogą, na Puławy. Kawałek dalej z przydrożnego
rowu wyłania się wielka skała. Która gdy podjeżdżam bliżej okazuję się być w rzeczywistości wielkim pniem zwalonej/ściętej topoli. Ze dwa metry średnicy może mieć. Myślę
sobie że fajnie było by wejść na górę, i zrobić zdjęcie. Żeby była jakaś skala,
odniesienie, ukazujące ogrom tego drzewa. Nie jest to łatwe, ale udaje mi się
wspiąć po spękanej, porośniętej odrostami korze. I jest tytułowe zdjęcie :)
Ciekawe co myśleli przejeżdżający ludzie :D Jakbym spadł w stronę łąki to mogło
by być nieciekawie, bo tam jest skarpa i łącznie ze 4m do spadania nawet. A
zdjęcie to właściwie nie jest zdjęcie, tylko klatka wycięta z filmiku z telefonu
przypiętego do kierownicy. Inaczej nie dało rady tego ogarnąć. Kończę z
dziwnymi pomysłami i docieram wreszcie do Puław. Miasto wita mnie oryginalnym billboardem. Tyle fotek z miasta. Szkoda czasu na Puławy, Stolica czeka na
zwiedzanie :) Aha – w Puławach rozwiązuje się zagadka wspomnianej dziwnej,
szybko lecącej „mgły”. Ów mgła to dym wydobywający się z komina zakładów
azotowych ;) Z jakiegoś powodu nie lecący wysoko ku górze, tylko opadający, i
płożący się doliną rzeki. Albo para wodna, zachowująca się w taki dziwny
sposób. Z Puław początkowo planowałem technicznymi wzdłuż S17 przez Ryki,
Garwolin. Lub na drugą stronę Wisły, i DK79 przez Kozienice, Magnuszew, Górę
Kalwarię. Pierwszy wariant szybko odpadł gdy dokładniej sprawdziłem mapę i
okazało się że ta ekspresówka to chyba ciągle w budowie jeszcze. A przy okazji odkryłem
jeszcze trzecią, ciekawą opcję: DW801 przez Dęblin, Wilgę, Otwock. Jako że S17
rozkopana, DK79 już jechałem a DW801 jeszcze nie, wybór mógł być tylko jeden. I
okazał się strzałem w 10. Droga wiedzie malowniczą doliną Wisły. Sosnowe lasy z
suchą, piaszczystą ściółką, i opadające stromo w koryto rzeki skarpy. Trochę
jak nad morzem. Nawet tablice są że to „Obszar chronionego krajobrazu doliny
Wisły”, nie dziwota, ładnie tu. W przerwach między drzewami panorama na rzekę.
Do tego co kawałek różnej maści pomniki, obeliski - pamiątki toczonych na linii
Wisły licznych bitew. Przekraczam Wieprz - rzekę o nieuroczej może nazwie, ale
kolejnym pięknym krajobrazie rzecznej doliny. Jest Dęblin. Miasteczko kojarzące
mi się z wojskowo-lotniczymi sprawami. Jakieś koszary/wojskowe jednostki
faktycznie są, do tego zatłoczony targ. I tyle z Dęblina, Wawa czeka. Przed
południem wreszcie łapie mnie senność. Odnajduję przystanek w odludnej okolicy,
mała drzemka, i znów jestem zdatny do jazdy. W Tyrzynie jakaś
impreza/zgromadzenie/święto – czy to na pewno legalne w obecnej sytuacji epidemiologicznej? O tym
że jestem na wysokości usytuowanej na przeciwległym brzegu Wisły wielkiej kozienickiej
elektrowni świadczą kolejne imponujące, wysokie pylony linii energetycznych
przekraczających tu rzekę. Samą elektrownie też coś tam w oddali widać, ale
zapomniałem zrobić zdjęcia. Najciekawszy zaś pomnik to właściwie mały parczek
nad brzegiem rzeki. Z obeliskiem, i trzema wojennymi eksponatami – działami, haubicami, jak zwał tak zwał. Wszystko to zaniedbane, opuszczone trochę. Przypomina
mi to klimaty wschodniej Słowacji. Tam dużo takich wojennych pamiątek jest
(tyle że tam na pomnikach zamiast orła jest czerwona gwiazda – ku chwale
przyjaciół ze wschodu ;) ). Kolejny kryzys, tym razem odcina mnie, brak picia
jak i jedzenia. A jak na złość okolice ciągle odludne. Tzn. była jakiś tam
Orlen czy Lotos był ale wiadomo że na stacjach drogo, chcę do sklepu zwykłego
dociągnąć. Potem tego żałowałem. Sklep wreszcie jest, w Wildze, kolejnym dziurzastym
miasteczku. Dużo ciastek, dużo coli, dużo drożdżówek, dużo wszystkiego. Dużo za
dużo, bo mnie brzuch zaczął boleć. Potem znowu senność, znowu przystanek, znowu
drzemka. Zbieram wreszcie siły i do tej Warszawy chcę dociągnąć, bo tempo mam
iście emeryckie. Zbieraniu sił i szybszej jeździe sprzyja droga. Nie jest już w
ogóle widokowa, rzeka znikła gdzieś w oddali, wokół tylko monotonia: pola i
zarośla. Czasem dla odmiany zarośla i pola. Podobno przejeżdżam przez Otwock, ale jakoś tego nie zauważam, bo
wokół pola i zarośla. Zaczyna się ścieżka rowerowa, na szczęście nawet znośna. Kończą
się pola i zarośla, zaczynają zarośla i lasy. O 16.50 jest długo oczekiwana
tablica: WARSZAWA :) Gdy po raz pierwszy dotarłem do tablicy z napisałem WARSZAWA,
w sierpniu 2014 roku, to to był prawdziwy rowerowy orgazm :) A teraz to cóż.
Warszawa to Warszawa. No nawet spoko że jestem, pozwiedzam sobie. A rowerowe
orgazmy to ja teraz przeżywam gdy widzę tablice z napisem „WIEN” lub „BERLIN”
;) Pociąg o 20, mam więc 3 godzinki. Akurat żeby dłuższą drogą dojechać na
dworzec. Ciągnącą się i ciągnącą dwupasmówką (Wał Miedzeszyński) docieram
wreszcie do pierwszego mostu. Czego jak czego, ale Warszawa to mostów ma mało,
raptem 8 naliczyłem (drogowych). W 2,5 raza mniejszym Krakowie jest ich 11.
(Talk, wiem, w Krk Wisła ma śmieszną szerokość, więc i mosty mogą być śmieszne ;) ).
Za to widok z mostu skyline jest po prostu niesamowity. Że jedyny taki w
Polsce to wiadome. Ale podobno także jeden z najlepszych skylinów w skali całej
Europy! Pozwiedzałem przejazdem jeszcze Mokotów i Śródmieście, ciesząc oczy
tymi wszystkimi drapaczami chmur, szerokimi alejami, ogólnym rozmachem tego
wielkiego miasta. Chyba jakiś proteścik się szykuje, bo dziesiątki radiowozów migają
niebieskimi lampkami. Zajechałem jeszcze pod pomnik Nieznanego Żołnierza (warta
honorowa w maseczkach), i zaczęło kropić. W sam raz, pociąg za pół godziny.
Wracam TLK z moim ulubionym, wypasionym wagonem rowerowym (przerobionym ze
starego wagonu pocztowego). Też jakieś trzy ultrasy ze mną wracały ;) Tylko
takie z trochę wyższej ligi. Nie zagadywałem, ale podsłyszałem kilka słów
rozmowy, i przewijało się tam ultra, jakaś Francja, Czechy, Bałkany itp. I takie
słowa: „średnia 32,4, no nie najgorzej, z 32,5 spadło”. 32,5 średnia z Krk do
Wawy, na przejeździe przez miasto Im do 32,4 spadło. Ja tak to rozumiem, bo tym
pociągiem tak samo jak ja do Krk wracali. Nie mam pytań :D Z malutkimi
podsiodłówkami jechali, nie z wielką sakwą wypchaną bagażem (i bez 2,5kg
łańcuchów). Pociąg cały czas jedzie w deszczu, w Krk też mocno pada.
Przeciekające, zniszczone ubranie p/deszcz przypomina że czas najwyższy kupić
nowe. W domu po północy. Cała niedziela przede mną, można wyspać jak człowiek
przed pracą.
Udana wycieczka, Warszawa zawsze spoko. Dopiero po powrocie,
jak narysowałem mapkę widzę jak fajnie ułożyła mi się ta trasa – jechałem za
biegiem Wisły :) Tylko ten bębenek, grr… Mam na półce oryginalny, Shimanowski
smar do bębenków i nie zawaham się go użyć!
8.50 (pt) - 00.35 (ndz)
Nowe gminy: 8
Lubelskie: 2
Dęblin
Stężyca
Mazowieckie: 6
Maciejowice
Wilga
Sobienie-Jeziory
Karczew
Otwock
Józefów
Kategoria > km 400-499, Powrót pociągiem