Przełom Dunajca, Czerwony Klasztor i Stara Lubovna

d a n e w y j a z d u 279.78 km 8.50 km teren 14:45 h Pr.śr.:18.97 km/h Pr.max:69.00 km/h Temperatura:25.0 HR max: (%) HR avg: (%) Podjazdy:3061 m Kalorie: kcal Rower:Nawijacz asfaltu/szlakopomykacz własnej roboty (archiwalny)
Niedziela, 11 czerwca 2017 | dodano: 18.06.2017

Miało być lajtowo, a wyszło jak zwykle ;)

Wstępnym, bardzo luźnym i niezobowiązującym planem była szosowa pętelka dookoła Gorców - w 2014 takie coś jechałem i z tego co pamiętam 220km wyszło. Czyli luzik :)

Wyjazd godzina 0.05. Standardowo, Wieliczka, Dobczyce, Wiśniowa. Temperatura nie pamiętam jaka, a skoro nie pamiętam to pewnie nie wyróżniająca się czyli 5 czy tam 10 stopni. Noc księżycowa. Śniadanie na przystanku w Poznachowicach. W Mszanie drugie śniadanie, zaczyna świtać. Tu skręcam na Zabrzeż. Pogoda póki co taka nijaka, tzn. pochmurno i raczej nie ciepło. Uphill na przeł. Przysłop Lubomierski wszedł gładko bo i nie mogło być inaczej, ten podjazd był wyzwaniem powiedzmy kilka lat temu ;) W Szczawie długa pauza nad Kamienicą. Pogoda już nawet zaczęła się klarować ale na skrzyżowaniu w Zabrzeży znów widać biały kołtun mgieł w dolinie Dunajca w który trzeba będzie wjechać (zdjęcie). W Krościenku jestem koło 8.30 czyli widać jak bardzo rekreacyjne było tempo :) Tu też relaks nad rzeką (przy okazji ujebałem śnieżnobiałe oponki jakąś gliną...), szczęśliwi czasu nie liczą, więc się zeszło ;) I wpadł mi do głowy pomysł niegłupi: że niby po co setny raz do tego N. Targu jechać skoro nie byłem jeszcze nigdy pod Czerwonym Klasztorem (rowerem)? Wobec powyższego obrałem kurs na Szczawnicę, Przełom Dunajca, wspomniany Klasztor a potem gdzieś przez Słowację. Się zobaczy. Kilometrów na pewno sporo ponad 220km plan będzie ale kto by się tym przejmował ;)
8mio chyba kilometrowy trakt brzegiem rzeki był bardzo widokowy, opłacało się tu przyjechać. W dodatku turystów niewiele bo aura ciągle jakaś taka wilgotna, może zgniła nawet bym powiedział (na szczęście deszczu niet). Niesamowite wrażenie robiły pewnie 300m czasem metrowe, stalowo szare skały wyłaniające się z nurtu rzeki, porośnięte gdzieniegdzie nie wiadomo jakim cudem zakorzenionymi drzewami :O Pod Czerwonym Klasztorem koło 10tej. Obowiązkowa fotka na tle Trzech Koron i myślę co dalej. No i wymyśliłem: Stara Lubovna i przez Piwniczną do domu. Mijam Velki Lipnik (który wcale taki wielki nie jest, zabita dechami dziura ;) ) i zaczyna się pod górkę. Znaczy się przełęcz jaka pewnie. No i jest, 730m n.p.m., dobre i co. Szalony (prawie 70 było) zjazd i docieram do Lubovni. Już miałem jechać na rynek ale skusił mnie znak: „w lewo Hrad jakiś tam, ileś tam km”. Zamki na Słowacji bywają efektowne więc chyba warto zobaczyć. Asfaltowy podjazd, potem kawałeczek szlakiem, w końcu rower górski mam ;) Nie wszystko udało się wciągnąć, opony ślizgały się po trawie. Zajechałem pod samą bramę, obowiązkowa fotka z panoramą miasta na tle gór i w dół. Rynek też warto zaliczyć, co by nie? Piknik trwał chyba z godzinę, tak że w drogę powrotną ruszam koło wpół do trzeciej. Za miastem kolejna atrakcja, tj. podjazd. W to mi graj, pewnie wpadnie kolejna przełęcz do kolekcji :) Droga bardzo widokowa więc pauzy na fotki były pretekstem do odpoczynku, trochu gorąco było. W końcu jest. Sedlo Vabec, 760m n.p.m. Tu też dłuższa pauza, kontemplacja całego tego piękna jakie mnie otacza :O Piękna Gór. Siedziałem sobie na jakimś betonowym fundamencie i cieszyłem się jak głupi do sera chyba przez pół godziny :) Pora jednak się zbierać, zjazd sam się nie zjedzie ;) Trzeba mu pomóc. Ja pomagałem mu jak mogłem ale 70ki nie było :/ Znowu te 68-69 jakoś... Ciągnął się i ciągnął. Granica, Piwniczna. Zakupy, jakiś tam napój i chyba 25cm średnicy drożdżówka. Jej ogrom docenił nawet starszy Pan, który przechodząc obok, do żony w te słowa: „Jezu, jaka wielka drożdżówka!”. :D Coś tam odpocząłem na ryneczku i domu jeszcze setka, z hakiem. Standardowo, bez żadnych kombinacji: Old Sącz, New Sącz, Limanowa, Stare & Nowe Rybie, Łapanów, Gdów. Droga znana i lubiana. W zasadzie nie wiem co o niej można więcej napisać, więc tak w skrócie tylko: Podjazd na N. Sączem raczej ciężko wchodził, chwilę sobie odpocząłem. Na zjeździe do Limanowej znów próbowałem pobić rekord prędkości ale znowu „tylko” 60 ileś. Zachód Słońca za Limanową, ostatni cięższy podjazd, pod kościół w Starym Rybiu. Na szczycie ostatnia kontemplacja widoków, ostatnie czerwono-żółte tchnienie Słońca zza horyzontu. Ostatni (już naprawdę ostatni) szalony zjazd w ciemnościach z lampką na full trybie. Odpoczynek pod pięknym dębem w Łapanowie, Gdów i do domu. Znowu tak, jak często ostatnio mam. Że na ostatnich kilometrach zamiast słabnąć rozpiera mnie energia O.o Chyba wiem o co w tym chodzi. To coś siedzi w głowie a nie w mięśniach. W domu o godz. 0.30 w dobrej formie.

Udana wycieczka, gór nigdy za wiele. To był dobry, rowerowy dzień :)

Zaliczone szczyty:
Vabec 690
Sedlo Vabec 760

Litacz 652

Zdjęcia wyjątkowo w takiej formie:

0.05 – 0.30
4 bułki z szynką, 4 banany, 3 czekolady, wielka drożdżówka, wafelek, energy bar
Serwis: mycie roweru, smarowanie łańcucha, regulacja hamulców, pompowanie opon, klejenie siodełka, wymiana łożysk sterowych